
Regeren is vooruitzien
Maar hoe kunnen we vooruitkijken zonder te weten waar we vandaan komen? Die vraag is sinds de uitbraak van de coronapandemie actueler dan ooit. Leren van het verleden, leren van fouten en boven alles leren van elkaar is in deze moeilijke tijden bittere noodzaak geworden. Dit geldt ook voor organisaties, van klein tot groot proberen ze vat te krijgen op de enorme veranderingen.
Helaas is er nog weinig houvast. We turen de media af op zoek naar richtingwijzers, maar die lijken allemaal een andere kant op te wijzen. Sommigen kiezen dan de vlucht naar voren en schieten in de actie, anderen leggen het bijltje erbij neer.
Gelukkig is er een alternatief: terugkijken om opnieuw de richting te bepalen. Dit geldt ook voor organisaties. Om het verhaal over de toekomst te schrijven is het verhaal over het verleden nodig. De internationaal erkende methode van de learning histories geeft organisaties een stevige basis voor veranderingen. Het geschiedverhaal van de organisatie, verteld door binnen- en buitenstaanders, geeft nieuwe perspectieven voor de toekomst. Waar gaan we heen? Waar staan we nu? en Waar komen we vandaan? Dit zijn de grote vragen van alle organisaties in transitie.
Learning histories bieden niet alleen antwoorden maar creëren ook draagvlak en vertrouwen in de organisatie. De missie van learninghistories.nl is om veranderprocessen in organisaties te ondersteunen met toekomstgerichte verhalen over hun verleden. Hiervoor deel ik graag mijn twintig jaar praktijkervaring met de theorie en methode van de learning histories. Als consultant heb ik vele leerprocessen in organisaties ondersteund en als Universitair Hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen heb ik meer dan 70 learning histories begeleid. Het internationale congres Learning Histories for Sustainable Societies in 2017 zette de ‘Dutch School’ definitief op de kaart.
Comments