Over learning histories

Missie en visie

Met learninghistories.nl wil ik graag organisaties ondersteunen met een toekomstgerichte blik op het verleden. Grote uitdagingen vragen om een gezamenlijk verhaal van de organisatie: waar komen we vandaan, waar staan we nu, waar willen we naartoe? De methode van de leergeschiedenis stelt organisaties in staat om deze vragen te beantwoorden door verhalen van binnen- en buitenstaanders samen te bundelen tot een gezamenlijk leerproces. Aan de Rijksuniversiteit Groningen en als zelfstandig consultant heb ik in de afgelopen 20 jaar meer dan 70 leergeschiedenissen begeleid voor tientallen (non)profit organisaties zoals scholen, gemeentes, waterschappen, provincies, ministeries, politiek partijen, UWV, Philips en nog vele anderen. Daarbij heb ik veel ervaring heb opgedaan met toepassingen in verandermanagement, strategieontwikkeling, innovatieve projecten, kennismanagement, kwaliteitsmanagement, en conflictmanagement.

De methode

In de praktijk heb ik de methode van de leergeschiedenis tot een efficiënte, doelgerichte vorm van co-creatie doorontwikkeld. Deze begint met een ‘intake’ waarin we de doel- en vraagstelling afstemmen. Daarna vindt het bronnenonderzoek plaats als voorbereiding op een reeks interviews. Na het onderzoek vindt de terugkoppeling plaats middels de eerste versie van de leergeschiedenis. In overleg geeft de organisatie aan via welke media en werkvormen ze de ‘lessons learned’ wil implementeren. De methode is bijzonder efficiënt: als voldoende bronnen aanwezig zijn, kan op basis van 10 interviews een effectieve leergeschiedenis geschreven worden. Het internationale congres Learning Histories for Sustainable Societies in 2017 zette de ‘Dutch School’ definitief op de kaart.

Graag deel ik op dit platform mijn kennis en ervaring. Voor verder advies kun je me bereiken op

Categorieën